کسب‌وکار شما بر اساس روابط مشتری می‌چرخد. در حال حاضر، شاید احساس کنید که همه چیز متوقف شده، اما مراحلی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها می‌توانید ارتباط خود را با مشتریان حفظ نمایید. در این مطلب از شاپ، نکاتی را برای مدیریت کسب و کار شما گردآوری کرده‌ایم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید

مشتری‌ها منبع انرژی کسب و کار شما هستند، بنابراین اطلاع‌رسانی به آن‌ها بسیار مهم است. در این قسمت چند روش برای انجام این کار ارائه شده است:

۱. ساعت کاری و امکان رزرو را به‌روز کنید

ساعت کاری جدید خود را به‌روزرسانی کنید تا در صورت کاهش ساعت یا تعطیل‌شدن، به مشتریان اطلاع‌رسانی کرده باشید. همچنین قرار ملاقات‌های خود را به‌روز کرده و زمانی که در دسترس نیستید، حتماً اطلاع‌رسانی کنید.

۲. وب‌سایت خود را به‌روزرسانی کنید

اگر روش کار خود را تغییر می‌دهید، آن را در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید.

۳. از ایمیل و رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

مشتریان خود را به‌روز نگه‌دارید: به آن‌ها بگویید که چگونه می‌توانند از کسب و کار شما حمایت کنند، ساعات کاری جدید شما چیست یا روزهای تعطیل کسب‌‌وکارتان کدام‌اند. این اطلاعات را از طریق شبکه‌های اجتماعی و ایمیل یا … به مشترین خود اعلام کنید.

۴. برای فروش خصوصی محصولات قرار ملاقات‌ تنظیم کنید

اگر می‌خواهید محصولات خود را بفروشید، می‌توانید با تعیین‌کردن زمان‌های مشخص برای ثبت سفارش یا خرید بدون تماس، خود و کارمندان خود را ایمن نگه‌دارید. از مشتریان بخواهید در قسمت رزرو آنلاین سایت، قرار ملاقات خود را تعیین کنند.

جریان درآمد خود را حفظ کنید

شما باید به صورت ایمن، کسب درآمد کرده و جریان پول خود را حفظ کنید. در ادامه چند روش برای انجام این کار ارائه شده است:

۱. از پرداخت‌های بدون تماس استفاده کنید

اگر هنوز مشتری به‌ صورت حضوری دارید، بهتر است امکان پرداخت غیرتماسی را فراهم آورید.

۲. کارت‌های هدیه الکترونیکی بفروشید

کارت‌های هدیه الکترونیک می‌توانند در زمان بسته‌بودن کسب و کار شما، به افزایش درآمد کمک کنند. می‌توانید به سرعت یک صفحه سفارش آنلاین برای کارت‌های هدیه ایجاد کرده و سپس آن‌ها را تبلیغ کنید.

۳. امکان پیش‌پرداخت را فراهم کنید

اگر قرار ملاقات دارید، می‌توانید با درخواست پیش‌پرداخت، به جریان وجه نقد خود کمک کنید.

۴. محصولات خود را به ‌صورت آنلاین بفروشید

با فروش محصولات به صورت آنلاین، با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کرده یا از طریق رسانه‌های اجتماعی، محصولات خود را به فروش برسانید..

۵. قرارهای ملاقات مجازی با استفاده از تماس‌های ویدیویی امتحان کنید

اخیراً ممکن است با دوستان یا خانواده ملاقات مجازی داشته باشید. چرا با مشتری خود هم این‌گونه ارتباط برقرار نمی‌کنید؟ می‌توانید قرارهای خود را با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند اسکایپ انجام دهید.

ایده‌های بیشتر بر اساس نوع تجارت

برای تغییر کسب و کار خود به ایده‌های خاصی نیاز دارید؟ در ادامه، چند ایده برای انواع مختلف خدمات ارائه کرده‌ایم:

۱. زیبایی و مراقبت شخصی

  • فروش و تحویل لوازم ‌آرایشی در منزل را در نظر بگیرید.
  • فروش و تحویل لوازم مانیکور و پدیکور هم می‌تواند ایده خوب باشد.

۲. بهداشت و تناسب اندام

  • قرار ملاقات‌ یا مشاوره‌های مجازی در خصوص بهداشت و تناسب اندام را پیشنهاد دهید.
  • آموزش مجازی یا کلاس‌های بدن‌سازی، برای افراد زیادی جذابیت دارند.
  • به اطلاع‌رسانی در مورد نکات بهداشتی و تناسب اندام در شبکه‌های اجتماعی فکر کنید.

۳. خدمات حرفه‌ای

  1. با مشتریان خود به صورت مجازی ملاقات کرده و برگه‌ها یا اسناد را الکترونیکی ارسال کنید، حتی اسنادی که نیاز به امضا دارند.
  2. از ایمیل و رسانه‌های اجتماعی برای به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات در مورد صنعت خود استفاده کنید.

۴. تحصیلات

  • جلسات تدریس را به‌ صورت آنلاین برگزار کنید.
  • تکالیف در خانه را امتحان کنید که به‌جای تمرکز روی یک کتاب کار، انجام فعالیت را تشویق می‌کنند.
  • زمان امکان رفع ایرادات را تعیین و اطلاع‌رسانی کنید.

۵. خدمات خانگی و تعمیرات

  • اگر این امکان وجود دارد، به یک مدل بدون تماس فکر کنید. برای اطلاع‌رسانی به مشتریان از ترکیب ایمیل، تماس‌های تلفنی و گپ‌های ویدیویی استفاده کرده و هرگونه قراردادی را از طریق ایمیل ارسال کنید.
  • امکان بازگشت تجهیزات و کالاهایی که مشتریان استفاده کرده‌اند را فراهم آورید.
  • اگر در منزل مشتریان خود، قرار ملاقات می‌گذارید، ابتدا از آن‌ها بپرسید که آیا شخصی بیمار است یا علائم شبیه آنفولانزا دارد یا خیر. همچنین از دستکش یا ماسک استفاده کنید.